_MG_4623

Ronald Tau / Joyn:Viscom

Ronald Tau / foto: Espen Schive

Det er tid for avrunding av Visuelt Dagene, og siste mann ut er Ronald Tau. Han er opprinnelig fra Kina men oppvokst i Canada. Ronald jobber for JOYN:VISCOM som er et selvstendig, tverrfaglig designstudio og kommunikasjonshus basert i Beijing. Særpreget ligger i at de arbeider på tvers av disipliner og dermed leverer konsekvent eksklusive og ikke minst kreative løsninger. JOYN:VISCOMs brede spekter av uavhengige prosjekter, blant annet utstillinger, foredrag, publikasjoner, og arrangementer er alle viet utforskingen av dagens visuell kultur og kommunikasjon.

Ronalds foredrag skal vise seg Ã¥ bli et av Visueltdagenes mest interressante presentasjoner. Han deler ut en egenprodusert avis til publikum ved inngangen. Ronald snakker om Kinas massekonsum industri som alle vet har vokst seg enorm. I denne prosessen har det dukket opp en del faktorer som Ronald belyser pÃ¥ en svært intressant mÃ¥te. Han leder oss inn i en verden hvor alt fra vesten kopieres og selges billig til massene. Som feks iphone 4 kopier med navn: “Hiphone 4″, “Aphone”, “Tphone” osv. Og det interessante er Ã¥ se hvordan de gjør det, det visuelle matrialet stjeles og endres i liten grad. Men som regel legger de inn en twist som skal skille det fra originalen samtidig som likheten skal være stor. Slogens og trademarks stjeles ogsÃ¥ hemningsløst og endres, til god latter for publikum. Vi har lagt ved noen eksempler.

Det visuelle matriale som Ronald legger frem er omfattende. Vi gÃ¥r igjennom 300 slides i løpet av presentasjonen hans. Det er bilder av kopier, og ofte selger kopien sÃ¥ bra at den kopieres. I noen tilfeller forekommer en kopi av en kopi som er en kopi!!!! Vi ler sÃ¥ vi griner nÃ¥r vi ser noen av eksemplene, det stjeles vilt fra hverandre og ofte om hverandre. Det er kun i Kina du finner en MC KFG. En herlig sammenblanding av burger og kylling og logoer som gÃ¥r helt av skaftet. Det er til og med fake bensinstasjoner i Kina (BT og ikke BP men logoen er nesten lik) Vi viser noen eksempler lenger ned. KFC logoen med en gammel dame osv…. Det er helt sykt. Ronald kan ogsÃ¥ fortelle at i noen tilfeller sÃ¥ gjør fake kjeder det sÃ¥ godt at de kan ha en haug med butikker basert pÃ¥ et kopikonsept.

Ronald presenterer videre en mer alvorlig side av saken. Den handler om autentisitet. Hva er ekte når alt er falskt og til og med det som presenteres som ekte er falskt. Utrolig interessant å høre hans meninger på området. Det er i den sammen heng vi får vite at avisen han har delt ut har en hensikt. Det er Ronalds presentasjon av falske nyheter fra Kina.

Han drar frem nok et interressant eksmpel. Det ble en stor sak i Kina da det nasjonale kringkastingsselkapet (tilsvarende NRK bare med mye sterkere statlig styring og sensur) presenterte landets nye kampfly og levende bilder av deres fly som skyter ned et annet fly. Etterhvert begynte det å surre rykter i Kina om klippet som er brukt for å vise flyet som eksploder er slående likt en lignende scene fra filmen Top Gun fra 80 tallet som de fleste kjenner godt. Ronald viser oss dette klippet i slow motion med splitscreen. Det er helt utrolig. De har rett og slett rappet eksplosjonscenen fra filmen.

+ www.joynviscom.com

Dette ble et fantastisk foredrag med en dybde som går litt utenpå de andre. Ronalds casestudies er rett og slett uhyre interressante. For en fantastisk avslutning på Visuelt dagenes foredragsprogram. I år må vi si at Grafill har vært sinnsykt bra på å plukke foredragsholdere. Alle har vært veldig spennende på sine måter. Det har vært stor variasjon, og alt her vært relevant. Vi tar av oss hatten og sier bare DRIT BRA!

NÃ¥ er det snart prisutdeling og fest. YEEEEAAAHHH!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>