kvasir1

En smartere måte å lete på..

Kvasir har lansert ny side med smartere måte å lete på. Og i den forbindelse tenkte jeg å vise dere kvasir sin nye look.
Jeg vil først si at jeg syntes utlistingen av søket man gjør i kvasir ser ganske bra ut. Og det funker fint.
Men det jeg ikke helt ser er hvorfor de har valgt de fargene? Og hva skjedde egentlig med den logoen de har valgt? Kan noen gi meg noen svar?

Eksempel på søk. Her har jeg søkt på LØK.


+ Kvasir.no

Jeg lurer ogsÃ¥ pÃ¥ en ting til… Hvem bruker egentlig kvasir?

13 thoughts on “En smartere mÃ¥te Ã¥ lete pÃ¥..”

  1. Og hva skjedde med å bygge en solid merkevare?
    Vel, det spiller kanskje ingen rolle siden, som du sier; hvem bruker Kvasir?

  2. Ohh my ohh my… Dette var jo ikke videre lekkert…
    Hvem har laget denne forferdelige logoen?
    Nei, dette var vel egentlig litt krise.
    Sikkert de samme som står bak den ultrastygge RIMI logoen;)

  3. haha. ser ut som typisk bokklubb-layout. like tørt og 90talls som en beige høyhalsa genser med dressjakke over.

  4. Hei! Jeg jobber som webdesigner i Kvasir, men har også vært aktiv i prosessen rundt valg av profil for nye Kvasir. Rev spør om fargevalget, og jeg kan forsøke å si noe om bakgrunnen for valgene vi har gjort:
    Vi valgte en nedtonet fargepalett for ikke Ã¥ sloss med ymse farger i bildemodulen og i treff fra Store Norske Leksikon, og for ikke Ã¥ stjele oppmerksomhet fra innholdet. Det er treffene pÃ¥ søket ditt som skal ha fokus, og ikke Kvasirs fargepalett. Se pÃ¥ resultatet av løksøket ditt, for eksempel 😉
    Når det gjelder logo ser vi at denne vekker assosiasjoner til bibliotek, bokklubb, litteratur osv, og det er kanskje ikke så dumt når det er nettopp informasjonshenting vi driver med?

    Hvis du tar en titt rundt på nettet, ser du en overvekt av runde logoer i minuskler uten serifer, gjerne med forløpninger, dropshadows og speileffekter, og vi har bevisst valgt en annen retning.

    Smak er en subjektiv ting. Og det som endrer seg vil alltid få pepper i starten. Mennesker har en inngrodd motstand mot forandring, og ting skal helst se ut som man er vant til.

    Hvem bruker egentlig Kvasir? Mellom 800 000 og 900 000 unike brukere i uken…

  5. Kvasir beveger seg absolutt i riktig retning, vertfall når det kjem til søk. Har kun brukt Kvasir fem gongar, fire av dei etter fornyinga. Mest for å sjå korleis dei finn og viser resultata. Fyrstevalget mitt er fortsatt Google, der er det eindel fleire og meir relevante treff. Søker man kun i norske nettsteder på Kvasir?

    Fargeval er godt begrunna ovanfor, men etter mi meining kunne det nesten vorten brukt gråtonar. Det fremhev kanskje resultata endå meir.

    Det som «plagar» meg mest er logoen. Denne er som allereie nemnt ganske 90-tals. Er for retro-design, men denne tek kaka 😀 Du (Kalina) seier at dykk bevisst har teke ein anna retning nÃ¥r det gjeld utforminga av logoen. Kva retning er det? Det finnes MANGE gode eksempler pÃ¥ reine klassiske logoer som samstundes appelerer til den moderne tid. Og det utan Ã¥ bruke skyggeeffekt, forløpningar og speileffekt: http://tinyurl.com/ojsfjr / http://logopond.com/

    Men det er min smak 😀

  6. Synes det ble massivt med fargeboksene rundt søkefeltet. Og logoen er veldig bibliotek/kommunal informasjon. Likte ikke kursiv-A’en og den gigantiske prikken over i’en.

    Søket blir presenter ok, men synes annonsene vies for mye oppmerksomhet. Holder meg nok til google ja.

  7. Espen: Du har rett – Kvasir kunne ha vært i grÃ¥toner, og det var den ogsÃ¥ før redesignen.
    Vi ønsket oss litt farger, men ikke mer enn at det ikke tar oppmerksomhet fra treffene.

    Selv liker jeg godt bÃ¥de farger og logo, men det er min personlige mening, og du mÃ¥ selvfølgelig fÃ¥ mene hva du vil 😉 Uansett er det bra med innspill og kommentarer, og noe tar vi med oss videre. Jeg kan godt være enig i at logoen kan vekke retro-assosiasjoner, men jeg synes heller den gÃ¥r i retning av det klassiske og forstÃ¥r ikke sammenligningen med 90-tallet.
    Noen eksempler på logoer fra 90-tallet:

    http://web.archive.org/web/19980505193923/http://www.altavista.com/ (1998)

    http://web.archive.org/web/19981202230410/http://www.google.com/ (1998 – legg merke til logoen)

    http://web.archive.org/web/20010405040236/www.yahoo.org/ (2001)

    http://web.archive.org/web/19980703155758/http://www14.netscape.com/index.html (1998)

    http://web.archive.org/web/19990429111039/www.flytoget.no/index.shtml (1999)

    http://www.kvasir.no/bildesok?q=logo%201994

    http://www.sportslogos.net/logo.php?id=6952

    Enjoy!

  8. Hei Kalina
    Takk for innlegget ditt! Tanken bak fargevalgene og logoen er bra de, men personlig syntes jeg fortsatt at den nye kvasir logoen ikke er bra. Både når det kommer til form, og fargevalg. Avstanden mellom bostavene forstyrrer meg og jeg får ikke inntrykk av noe kvalitet. Altså, føler mer at logoen reflekterer noe gammelt å billig, og lite gjennomtenkt. Men logoen til google er heller ikke noe jeg syntes er veldig bra i utgangstpunktet, men det har blitt en sterk merkevare. Og det har de gjort mye for å få til. Hvis man fjerner skyggen og gjør google logoen flat, så syntes jeg den står mye bedre.
    Men synsing om logoer er vanskelig. Noe ser bedre ut enn annet. og noe funker og noe funker ikke. Det får tiden vise. Jeg sier ikke at logoen vår er feilfri. Men jeg tror nok at Kvasir sin nye logo ikke er med på å representere en ny og smartere måte å søke på.

    Jeg ville likt å sett andre forslag dere hadde på logoen.
    Og hvem har egenlig designet dette for dere? har dere egne designere eller er det kjøpt inn?

  9. Det som er så fint med design er at alle kan ha sin mening, og man trenger ikke være enige i hva som er bra eller dårlig :) Lenge leve design! :)

  10. @dineo: True…
    @kalina: Med 90-tals meinte eg i overført betydning at den var noko som vart laga i hui og hast på ein PC med Word og Times (New Roman) som standardskrift. Beklager dårleg forklaring på den. Er ellers enig med Rev på den kerning-biten av logoen.

  11. Jeg prøvde kvasir for et par dager sida, og blei overraska over hvor pent og fornuftig det virka. Søkeresultata blei presentert på en – for meg, da – veldig praktisk måte. Gidder ikke synse noe om logoen nå, men resten syns jeg er dritfint!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>