Grilldagene 09 oppsummering

Bedre sent enn aldri:) Vi var en tur innom Grilldagene og fikk med oss en del hyggelige ting. Vi møtte mange fine folk, som vi ønsker å ha kontakt med videre. Men her kommer oppsummering av Grilldagene mange har ventet på:) Må bare si at vi gleder oss til neste år!
Tekst: Gunnlaug Moen, Foto: fra flickr – Flere bilder her

Hundre illustratører hadde funnet veien til Norges Kreative Fagskole i Oslo sentrum gjennom årets verste snøkaos på Østlandet. Seminarhelgen Grilldagene var arrangert i regi av Grafills faggruppe illustrasjon, og humøret var på topp og alle var klare for å lytte, snakke, lære, jobbe og kose seg.

Bakgrunn:
Bakgrunnen for Grilldagene var Grafills Illustrasjons ønske om å heve kommunikasjon og synligheten for illustrasjon i Norge. Illustratører er i hovedsak beskjedne folk som ofte kan være litt forskiktige i sine krav og ønsker. Man sitter ofte alene utover i Norges land og er kanskje ikke alltid like informert på hva som skjer innen faget.

Idéen er å skape et seminar som kan hjelpe sosialt og faglig kommunikasjon mellom illustratørene. Veien til å bli en illustratør er lang for mange og det forsvinner mange på veien. Prater vi sammen og hører på hverandres erfaringener, kan vi ta dette med oss videre og kanskje beholde flere dyktige illustratører innen faget.

Presentasjon:
Grilldagene hadde i år ordet PRESENTASJON som stikkord. Hvordan presenterer vi oss på nett i person? Trenger vi å møte kunden? Hva ventes av oss fra kundens side?

Hvordan blir fremtiden? Email marketing?
Spørsmålene svirrer rundt oss hele tiden. Det er viktig å kunne snakke med andre om mer effektive metoder på hvordan man presenterer seg. Fra kundens ståsted, finner de illustratører? Eller hvordan kan vi bli bedre på å synnes litt bedre?

Maria Piscopo:
Maria Piscopo er en amerikansk agent for illustratører. Dette var hennes tredje besøk til Norge i Grafills regi. Hennes Pricing Aerobics sitter fremdeles friskt i minne for de som var til stede, og blir ofte referert til som noe som var hjelpsomme og effektive hjelpemidler for de som var med på denne workshopen i 2001.

”Tell the story”

Maria var på Grilldagene invitert til å snakke om hvordan vi bedre kunne presentere oss og hvordan vi skulle snakke til kunden slik at vi ikke så lett kunne bli avvist. Men også litt tips på hvordan vi mer effektivt kunne avvise og oppdage useriøse oppdragsgivere.

Illustratører sier om igjen og om igjen at de ikke kan selge, derfor er det mer vikitg å kunne lage en liste over hva som fungerer.

Hun snakket mye om å fortelle kunden om en ”back story” forklare om jobben, idéen og teknikken. Kunden er ofte en person som lever utenfor en visuell verden og det kan være en måte å forklare hvorfor man gjør som gjør, uten å bruke for vanskelig språk.

Følg opp dine kunder etter at jobben er ferdig med å spørre de om idéen og illustrasjonen fungerte? Hva kan gjøres bedre neste gang…hint hint…blir det en neste gang?

Få de til å repondere på det dine spørsmål uten å være uhøflig. Kommunisér en historie om deg med hjelp av tidligere kunder eller kolleger som kommer med utsagn, bygg opp en portfolio som passer kundens behov – dvs at man må gjøre god research på kunden.

Maria foreslo å gå igjennom fjorårets faktureringer, hver måned og kontakte kunder et år etter. Man kan f.eks. sende kort, klistremerker eller buttons.

Man kan også spørre kunden om de kjenner noen andre som ville ha bruk for dine tjenester akkurat nå? Dette gir deg muligheten til å bli kjent med flere kunder som jobber i samme felt eller i evt. nye områder.

Hva vil det koste å betale mindre?

Maria snakket lenge om ”hva vil det si at kunden betaler mindre?”. Dette er et veldig vanskelig spørsmål for de fleste illustratører gir seg fort i en ”bargening” situasjon med kunden. Vi vil ikke gjøre det vanskelig å gjennomføre jobben, og vi synnes det er ubehagelig å snakke om penger. Jo fortere vi er ferdig med det jo bedre. Hva er bakdelen med at en kunde skisser prisen i bunn? For kunden vil det si at illustratøren ikke vil eller kan gjennomføre en ordentlig jobb med gode idéer og man setter seg kanskje ikke inn i kundens behov for jobben ordentlig. Det kan skape en negativ holdning hos illustratøren som bare vil ha jobben ferdig, fordi man føler seg litt overkjørt.

Bakdelen for illustratøren er at man er med på å lage en ”standard” for prising i bransjen. Det er alltid vanskeligere å gå opp i pris når man allerede har blitt kjent for å ta dårlige priser.

Email marketing:
Det store i Amerika for øyeblikket akkurat nå er emailmarketing. Med dette menes en epost som sendes til den personen som man vil treffe, med en epost med et bilde (max 50k), epostadresse og webside nevnt først og sist i eposten. Bruk en personlig melding i tillegg slik at denne ikke ender opp i bulkmailen. Det ble litt diskusjon på dette temaet, mange mente at dette kanskje var litt tidlig for det norske markedet. Men viktig å ha i bakhodet for senere.

“Be in Charge”

Hovedbeskjeden til norske illustratører er at vi skal ha kontrollen selv og være den som vet hva som kommer til å være neste steg. Bli kjent med kundene dine og snakk med dem for å få repons på kontakt, eposter, websider og vær flink med å komme med idéer på hva mer du kan gjøre for dem. Hold øye med forandringer f.eks. av profil, nye mennesker med nye tanker og snakk med kunden om forandringene om hvor du passer inn eller vil passse inn.

Maria Piscopos foredrag lørdag ble en oppvekker for flere ved å sette igang nye måter å presentere seg og sine arbeider for sine kunder. Man kan få kjøpt boken til Maria på nettsiden til www.allworth.co.uk, den heter ”Illustrators Guide to Marketing and Promotion”.

Atle Lillehovde:
Søndagen var stort sett alle på plass kl. 10 med kaffe i den ene hånden og pennen i den andre.

Første mann ut var Atle Lillehovde som er utdannet illustratør fra Unversity of Central England, i Birmingham. Han jobber idag som illustratør, web- og grafisk designer med tilholdssted i Drammen.

Kunden, sier Atle, det er han/hun vi lager nettstedet vårt for.

Men forstår ”kunden” egentlig nettstedet vårt? Finner han/hun frem og er det så enkelt å finne frem at kunden husker oss senere, og aller viktigst, vil han gi oss oppdrag?

Noen fallgruver:
Atle hadde gått inn på Grafill sine ider og åpnet alle nettstedene. Han bemerket at veldig mange ikke hadde noen bilder eller nettsted. Dette vil si at sjansen for å bli brukt er ganske minimal.

Det finnes mange kompliserte sider, som det tar litt å skjønne hvordan man skal navigere seg rundt. Skoleeksemplet for ”rikitig” side ble Illustratørenes side, som på hver side kan vise til kontaktinformasjon. Thumbnails kan være en fordel, hvis kunden igjen vil finne bilder man liker. Siden kan reflektere til din egen stil slik Lars Fiske sin f.eks. www.fiske.no.

Prøv navigasjon og oppsett på noen du kjenner, det er lurt å høre på hva f.eks. din egen mor sier om hva som var vanskelig eller lett å finne.

Fortell litt om bildene og ikke vær redd for å lage de litt store. De fleste har større skjermer nå, da har man mulighet til å vise teknikk og detaljer. Sjekk gjerne nettstedet ditt på forskjellige maskiner for å se hva som fungerer og ikke.

Del gjerne opp i kategorier f.eks. redaksjonelt eller bokillustrasjon, dette gjør det enklere for brukeren å finne tilbake til tidligere arbeider.

Blogger
Mange illustratører har blogg. En blogg kan settes opp gratis og man kan legge ut fortløpenede. Goggel er også veldig ”snill” med søkeord på bloggene. En bakdel er at man bør legge ut regelmessig for å holde interessen oppe.

Atle foreslår at man én gang i månden legger ut litt informasjon eller de seneste arbeidene. Eller om man har en evt nyhetslink på sidene sidne for å holde interessen oppe.

Lett å lese og klikke/navigere er det viktigste, sier Atle som en konklusjon, og det vikitgste er å lage en side som er enkel å forstå.

Etter Grilldagene har bl.a. Svein Nyhus fått blogg som er verdt å følge med på. Her er en herlig miks av bildebokskole og datterns strikkede hamburgere. www.sveinnyhus.blogspot.com

Kundens ståsted
Christin Utigard jobber idag som prosjektleder i Dinamo Reklame. Hun har i en årrekke jobbet som AD i f.eks. Art Director i Virtual Garden, Staal, D’Arcy, DMB&B mm.

Christins pratet gjennom opplevelsen ved å være en illustrasjonskunde. Hvor finner man illustrasjon? Ofte er dette i magasiner, bøker eller sted som er lett tilgjengelig.

Kristin sier personlig at hun lette på Grafills nettsted, men her er halvparten uten bildematriell og da blir det lite eller ingen oppdrag for disse illustratørene.

Som AD tar man ofte det man kjenner og da faller ofte besluttningen på fotografi.

Hva kan man gjøre som illustratør?
Personlig kontakt er alltid det beste, en AD kan få opp til 200 eposter, om dagen og det er alltid lettere å huske noen man har sett i øynene.

Et mappebesøk er alltid velkommen. Selv om det kan ta tid så kan det være mer effektivt.

Vanskeligheter med å bruke illustratør:
Christin påpekte at det kan være vanskelig å vite hva man får fra enkelte illustratører. Har man forskjellige stiler kan dette være med på å skape uventede resultater. Dette er ikke til noens fordel.

Viktige ting å huske:
Husk at rekalmebyrået har sin egen kunde, med egne meninger. Det er alltid lurt å kommuniserer godt med alle fra begynnelsen. Fra pris og da man skriver briefen/kontrakten.

Koslig båttur i snøkaos
Omtrent halvparten av illustratørene kavet seg ned til båten M/S Ceres ved Aker Brygge. Her ble det festgryte og noen øl. Mange var slitne etter en dag med intenst seminar og mange tanker som trengtes å fordøyes. Men humøret og ølet ble holdt høyt!

Sosialt:
Alle pausene ble brukt effektivt og kjente du ikke noen fra før, så var det ikke vanskelig å bli kjent med andre illustratører. Praten gikk livlig og kaffekannene trengte stadig påfyll.

Konklusjon:
Resposen etter Grilldagene har vært ekstremt positivt. Det har vært positive tilbakemeldinger for sammensetningen av foredrag og idéen. Nå gjenstår det bare å se om Norges gater igjen har glade illustratører vandrene fra butikk til butikk med mappa si. Vi får bare vente i spenning og håpe!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>