varskobilder021

Vel Blåst Varsko!

I gÃ¥r gikk V4! av stabelen i skobutikken “sneakers” sine lokaler i Trondheim. PÃ¥ plakaten sto for annledning Illustratøren Si Scott (uk) og Ian Anderson fra Designers Republic ogsÃ¥ han fra England. Jeg kom dit ved sju halv Ã¥tte tiden. Da var fortsatt støvsugere og ledninger i full vigør. Men Varskogjengen imponerte, og pÃ¥ ti minutter stod lokalet ferdig, lyst og fint. Baren ble Ã¥pnet og det begynte Ã¥ strømme pÃ¥ med mennesker. Etterhvert ble lokalet stadig fullere og det mÃ¥ ha vært et sted mellom 200-300 mennesker der.

varskobilder016.jpg

varskobildert-(128).jpg

varskobilder-(10).jpg

Se alle bildene og les om hva som skjedde pÃ¥ Varsko ved Ã¥ klikke pÃ¥ “les hele saken” knappen under.

Si Scott

Si Scott entret scenen litt utpå kvelden. Dette var det nok mange som gledet seg til, for et større talent innenfor det han driver med skal du lete lenge etter. Her kan vi bare henvise til tidligere blogger. Kort og godt, han skaper vakre typografiske illustrasjoner som det er vanskelig og ikke like. Det fremkom ganske tidlig at han ikke var spesielt glad i datamaskiner, men folka fra Varsko hjalp til. Værre var det å prate inn i tildelt mikrofon, og det hjelper heller ikke at han prater en ganske momlete engelsk og lavt. Men for alle de som fikk med seg hva han sa hvar det meget interressant å høre hvor mye tanke han la i sine arbeider.

varskobildert-(62).jpg

Allerede på skolebenken begynte han å fatte en særegen interresse for typografi og spesielt tall. Han laget sin hovedoppgave som han kalte 0-9. Her gjorde han en hel serie med hvert nummmer og visstnok gjorde han det veldig bra karaktermessig. Han avslørte også en tidligere epoke i sitt liv med goth stil hvor han hadde en spesiell hang til pentagrammer. Men han lo av sin egen fortid og det var tydelig ett avsluttet kapittel.

varskobilder-(4).jpg

Etter skolen var det noen som hadde fått sett hans arbeider noe som genererte nye jobber. På denne tiden var det han fant ut at det var typografi han ville jobbe med, det var dette som var og er hans hovedinteresse. Etter å ha jobbet en stund i Manchester flyttet han derfra til London for å jobbe med Casiology. En branding kampanje for Casio. Nok en gang med svært vellykket resultat. Herfra og ut er det litt vanskelig å få med seg alle detaljene i det han sier. Arbeider kommer på rekke og rad i det etterhvert så svært varme og klamme lokalet. Det viste seg at airconditioningen hade stanset, sannsynligvis på grunn av tidsstyring.

Godeste Si, tydelig preget av varmen og kanskje noen øl for mye så etterhvert svett og rød ut der han stod framme foran prosjektorskjermen. Men Si holder ut og viser etterhvert fram en utrolig imponerende portfolio med en kundeliste som inneholder de fleste store interenasjonale brands på listen. En kunde han har gjort mye for er blandt annet Nike. Og man kan ikke annet enn å ta hatten av. Karen har holdt på i fire år hvorav to av dem med eget studio, og det virker som dette bare er begynnelsen. Som sagt listen over arbeider han viste fram utover kvelden var laaaaang og vi gleder oss til å se mye spennende framover i årene som kommer.

varskobilder-(8).jpg

Ian Anderson, Designers Republic.

Det var påkrevet med en pause etter kveldens første taler. Og det var befriende å komme ut i frisk luft, noe de fleste benyttet seg av. Faktisk tror jeg under pausen at samtilige av deltagerne befant seg utenfor lokalet. Men dette gjorde oss ihvertfall klar for kveldens neste foredragsholder, Ian Anderson fra Designers Republic. Ian virket noe bedre forberedt enn sin landsmann Si, han viste frem en del arbeider samt noen videoklipp. Men han gjorde det klart at han mer enn gjerne tok imot spørsmål og håpet på en Q&A session. Men først fortalte han litt om oppstarten av Designers Republic.

varskobilder-(117).jpg

I 1986 ble ”Designers Republic declared opened”. Det pussige oppi det hele er at verken Ian eller John som startet det hadde noe som helst design erfaring. Ian hadde studert filosofi og John skulpturell kunst. De levde på denne tiden kun for musikk. De spilte i band, hang rundt band og promoterte jobber. Ian reiste så over dammen til NY for å spille inn sin store plate. Men fikk svært dårlig tilbakemeldinger og gav opp musikertilværelsen. Men nærhet til bransjen hadde han likevel gjennom å designe cover til album. Dette ble faktisk deres store greie i mange år, og er det fortsatt. Men deres tilværelse har forandret seg. Som Ian sier ” I am good at problemsolving, and do a bit of design”. Og det er dette som er deres store fagfelt nå. Komme opp med gode konseptuelle ideer, å få satt disse ut i livet. Ian forteller fleipete at det er derfor han ansatte folk, for å slippe å sitte med selve designet selv, han kan konsentrere seg om ideer. Selv om han et par ganger i året er nødt til å designe noen cover for musikk, for å stille sin trang til dette.

I sin folosofi omkring design kommer det fram endel sterke meninger fra Ian. De hadde en periode hvor de drev med rebranding av store telecom bedrifter, men de følte seg veldig styrt og hadde lite frihet. De valgte derfor å slutte med dette. Som Ian sier det humoristisk. ”We havent sucked Satans cock yet, but I would do it, if he is a very attractive man.” Av store prosjekter de har holdt på med de senere år, er et branding konsept av Coca Cola noe de har jobbet mye med.

varskobilder-(38).jpg

Et klokt hode i salen kom med spørsmålet om Designers Republic var inspirert av Japan eller om det var omvendt. Dette var nesten som å putte penger på den voksne mannen. Han ville nærmest ikke slutte å prate. Men han fortalte spennende betrakninger om deres tilnærming til design. For i dag finnes det så mye falsk informasjon at det er vanskelig å finne ut hva som er ekte. Ians filosofi går mer på å identfisere den falske informasjonen og overdrive det for å vise poenget. Og at ved å tydeligjøre det falske, forteller man sannheten. Her kommer mye av deres inspirasjon fra Japan inn, for ved å reise i Japan som vestlig er din kommuniskjonsevne svært begrenset. Du skjønner ingnenting av språket eller skilt. Dermed kan ethvert skilt lyve, og dette er noe av bakgrunnen for deres bruk av Japansk typografi. Samtidig er de svært opptatt av hva som vil skje i fremtiden. Og Ian mener at Japan er som et slags parallelt univers som lever noen år foran i tid for den vestlige befolkningen.

På spørsmål om hvordan han jobber med ideer,forteller han at de stort sett bare dukker opp, og at ordet Creative Block er noe han ikke kjenner til. Men han står ofte fast en liten periode mens han jobber for å finne ut en god ide. Og det er vel sant, det kommer vel mest ann på hvordan man ser på det.

Airconditioningen var fortsatt ikke kommet på, og det så ut som om Ian hadde løpt maraton fremst i salen. Svetten silte der han badet i prosjektorlys. Til slutt faller kommentaren, ” If all of you just blow in my direction” Det var på tide å avslutte, men før han gav seg kom han med noen klare ord for alle i bransjen.

-”If youre not expressing yourself, you shouldnt be doing it.”

-”There is no point in copying others”

De fleste har vel hørt lignende før, men det er godt å bli minnet på det med jevne mellomrom.

Ian avsluttet til stormende jubel og det var duket for fest.

varskobilder-(56).jpg

varskobilder-(122).jpg

Arild Juul foretok den offisielle åpningen av utstillingen i lokalet. Alle kunstverkene ble presentert og behørig klappet for.

Utstillingen i år holdt en høy kvalitet, og det var mye spennende å se på. Spesielt syntes jeg Bjørn Brochmanns bilder fremstod som utrolig spennende tolkninger av norsk landskap. Hans kollega Cecilie Ellefsen fra Commando Group i Oslo viste også fram spennende bilder med kule illustrasjoner. Flere ting som virkelig var verdt å nevne, var en kjempekul collage av en haug med buttons som sammen dannet en knyttneve med pekende finger. Gikk man nærmere så man at budskapet var, ikke mobb kameraten min(se bilder) En utrolig tøff installasjonssak hvor man måtte presse huet langt inn i veggen for å se et forvrengt bilde av seg selv er også verdt å nevne. Også Ståle Gerhardsens gigant illustrasjon av en U med pennetegninger rundt var imponerende(se bilder). Det kan nevnes at han holdt på med denne i 3-4måneder og pådro seg senebetennelse. Stor innsats Ståle! Alt i alt en flott utstilling. Lokalet i år som ifjor egnet seg også veldig godt for utstilling med lyse fine vegger. Egen skovegg med V4 var varskogjengens bidrag til utstillingen(se bilder). Det ble festet og drukket utover kvelden, og med hyggelig priser i baren, slapp man å bli rana på åpen gate, det var til og med iskald øl å få og man kunne betale med kort. Dette er stor cred til arrangørene. Det er forøvrig første gang jeg har vært på utstilling hvor toalettet som lå i overetasjen hadde egen heisvakt. Dette skapte litt kø, men var utrolig kult. Jaywalkers spilte kule beats utover kvelden, selv om dansegulvet aldri tok helt av.

varskobildert-(20).jpg

Alt i alt må man si at gjengen i Varsko nok engang har greid å ri det av med bravur. Helt rått folkens. Det er ikke mange i dette lille landet, om noen i det hele tatt foruten om dere som greier å gjennomføre ett sånt type event, med topp lineup fra utlandet hvert år. I tillegg greie å holde folka innenfor veggene utover kvelden. Oniomag gir terningkast alt, og vi gleder oss allerede til neste års event! Vel blåst.

varskobilder-(136).jpg

varskobilder-(133).jpg

varskobilder-(135).jpg

varskobildert-(67).jpg

5 thoughts on “Vel BlÃ¥st Varsko!”

  1. Takk. Ble en hektisk søndag med skriving og diverse. Fikk lest på eksamen fra klokka 0330-0400. Oppe igjen klokka seks og leste til 0830. Tror noe er riv ruskende galt, for to timer etter eksamen fikk jeg beskjeden. A!!!!! Sliten etter en travel helg. Men enden på visa var jo god.

  2. Herlig post Espen!! bra rapport fra varsko med Mange fete bilder. Virket som det var gode vibber der:) og digget kommentaren til Ian Anderson, nÃ¥r det var sÃ¥ varmt- “If all of you just blow in my direction”.

    Nok en gang. Flotte saker:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>