sanazshirazi.JPG

Intervju med fashion designeren Sanaz

For noen uker siden fikk vi et tips om å sjekke ut et lovende og relativt nytt (1 1/2 år gammelt) klesmerke Sanaz Shirazi Collection. I den anledning, har vi gjort et lite intervju med designeren selv: Sanaz.

sanazshirazi.JPG

Sanaz er utdannet ved BI (Norge) og har blandt annet jobbet i markedsavdelingen til Dagens Næringsliv, vært prosjektleder i Leo Burnett reklamebyrå, jobbet for Marie Claire magazine (London), og DKNY (USA) samt for et fashion PR byrå (Storbritannia).

sanazshirazi2.JPG

Sanaz og søsteren Tanaz har alltid vært interessert i mote.
De ønsket å skape noe unikt og personlig, så etter å ha undersøkt markedet, bestemte de seg for å oppfylle sine drømmer og visjoner om å designe sitt eget klesmerke, der de fokuserer på pels som materiale, og designer vester og jakker av skinn, sau og kanin.
Merket Sanaz Shirazi Collection ble skapt 😉

Inspirasjonen bak kolleksjonen, er deres mors kåpe fra 70-tallet,
en vintage reversable kåpe der begge sider av kåpen kan brukes, som hun kjøpte i India.
Deres kultur og oppvekst fra bla Norge, Iran, India og England, har også en stor påvirkning på designet.

sanazshirazi3.JPG

Da de var nyetablert, fant de selv butikker som ønsket å ta inn de lekre plaggene deres. Men i dag er det agenturselskapet Must Have AS, som tar seg av distribueringen.

Sanaz har ”lært utrolig mye along the way”, og hennes tips til unge designere som ønsker å klare seg i moteverdenen, er at de ikke må være redde for å kontakte andre mennesker i bransjen. Man kan lære mye fra andre talentfulle og kreative personer! De må jobbe hardt, ha realistiske mål, vær ambisiøse, unike og orginale. Man må være ydmyk og villig til å starte på bunnen, sier hun.

sanazshirazi1.jpg

Jeg spurte om hun har noen favoritt designere.
PÃ¥ det svarte hun at hun liker konseptene til flere designere, og hvor de henter sin inspirasjon fra etc. Designerne hun nevnte var; Marc Jacobs, 70s Halston, Anna Sui for sine bohemiske kjoler, Blumarine og Matthew Williamson.
Sanaz elsker 70-tallet, vintage, ser ofte på filmer, leser historie bøker, eller reiser og bor i forskjellige land for å hente sin inspirasjon.

sanazshirazi5.jpg

Nylig har Sanaz Shirazi samarbeidet med Bread Denim i LA. www.breaddenim.com
De skal være med på flere trade shows og messer i New York for videresalg av kolleksjonen til USA. Kolleksjonen selges allerede på Tracey Ross som ligger på Sunset Boulevard i Los Angeles, ”den beste butikken i LA”.
Akkurat nå jobber de med å oppdatere websiden www.sanazshirazi.com med blandt annet et tv intervju Sanaz gjorde for Voice of America i USA på Persisk. Det vil også bli lagt ut nye bilder fra deres siste photoshoot i Malibu, LA.

I 2008 skal Sanaz Shirazi Collection på catwalken under Milan Fashion Week, sponset av Wella Norge.
Det blir en del reising, mersalg, presentasjoner, samarbeid med andre, møte med kjøpere, PR og promotion for Sanaz Shirazi Collection fremover.
I mars er Sanaz dessuten invitert til Washington DC, i anledning et charity event der Sanaz Shirazi Collection igjen skal på catwalken.
Agenturselskapet Must Have AS skal i 2008 representere Sanaz Shirazi ved Oslo Fashion Week for første gang.

sanazshirazi4.jpg

Sanaz ble spurt hvor hun ser firmaet sitt om 10 år. Til det svarte hun at hun vil at selskapet og deres brand skal fortsette å vokse internasjonalt i fremtiden.
Hun vil fortsette å skape og jobbe med noe som hun elsker å gjøre, å være kreativ og aldri slutte læringsprosessen..
”Jeg ser for meg at vi kommer til å jobbe mer med bla. Tweed og kashmere, noe som er klassisk men samtidig moderne”.

Kolleksjonen består per i dag av; vester, jakker, hatter i kanin eller saueskinnspels, med semsket materiale.
”Vi ville skape et unikt, klassisk design som kan brukes til både kjoler på fest, eller med jeans på dagen. Noe som er universalt og tidsløst, som ikke følger noen trend, og representerer vår kultur og tradisjon. Det er styles some er laget slikt at de kan arves av neste generasjon, som kommer til å elske de like mye..”
De fleste modellene er vrengbare, og kan brukes både sommer og vinter.
Sanaz og Tanaz bruker sin Persiske kultur i alt de skaper, noe som gjør stilen unik. Designen deres forteller om deres historie, bakgrunn og hva som har vært inspirasjonen bak deres design. De følger ingen trender men lager klær de selv ville likt å bruke.

Sanaz og søsteren vil designe plagg som kan bli brukt hele året, der alle plaggene har en vintage følelse over seg.
Derfor valgte de vester. I fremtiden planlegger de også å bruke tweed og cashmere i designen deres.

Sanaz Shirazi Collection designes fortløpende og lanserer nye modeller 2 til 3 ganger i året. Ettersom de ikke liker å følge trender og sesonger, blir det slik at de designer hele året. Klærne kan brukes både sommer og vinter, så det er ingen grenser for hvor ofte de kommer ut med ny kolleksjon.

sanazshirazi6.jpg

Jeg spurte Sanaz om hun kunne du nevne positive og negative ting om motebransjen. Hennes svar var at det positive må være den kreative biten, hvor man selvrealiserer seg og skaper noe unikt for verden. Din trademark.
Det er også utrolig mange flinke personer som man lærer utrolig mye fra.
Det negative kan være presset av å prestere 2 kolleksjoner i året. Man må skape noe når inspirasjonen kommer til deg og ikke når man er under press.

Personlig er jeg imot bruk av pels og andre dyrs birthsuit. Derfor var det interessant å høre at Sanaz er opptatt av dyrevern, og alle plagg er laget av saueskinn og kaninpels. Det er meget viktig for dem å bruke pels av dyr, der kjøttet går til matproduksjon. De sier de aldri ville ha brukt feks mink eller revepels. ”Vi bruker kun sau eller pels av kanin, dyr som ikke har blitt skadet kun for deres pels. Og når vi informerer de forskjellige selskaper at kjøttet til dyrene blir brukt i matproduksjon,gjør det prosessen forståelig”.
”We never use fur of animals which are being eliminated”.
Ved å undersøke fabrikker, samt å besøke produksjonsselskaper, sørger de for at dyerene ikke er skadet kun for deres pels. Saueskinnspels kan også lages organisk og etisk.

sanazshirazi7.jpg

Til slutt bad jeg Sanaz fullføre denne setningen:
“Kreativitet er……..inspirasjon som utvikler seg til ideer som videreutvikles til det som blir skapt”

+ www.sanazshirazi.com

3 thoughts on “Intervju med fashion designeren Sanaz”

  1. wow- utrolig! med tanke pÃ¥ det ryktet pelsindustrien har, sÃ¥ virker det som om disse damene har noen solide skylapper pÃ¥! Hvorfor starte opp en “bissniss” med fokus pÃ¥ noe sÃ¥ bedrøvelig og etisk forkastelig som pels? Snakk om Ã¥ stille seg ute til hugg… det hadde vært av interesse Ã¥ høre hva deres usp er…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>